2014 års mest lästa texter

I oktober skrev jag om att ”kontraktet är brutet”. Jag var på en intressant konferens i Jönköping och hörde skolforskare från länder som är framgångsrika i PISA och liknande undersökningar. Allteftersom talarna paraderade förbi på scenen började jag fundera… Vad överens de verkar vara, i sina länder, om sin skolas uppdrag och arbetsformer. Varför är allt som rör skolan i Sverige förhandlingsbart, för alla, hela tiden?

Läs Kontraktet är brutet – min mest lästa text under 2014.

Näst mest läst är en text som jag skrev redan 2012. Det är den text som lästs flest gånger, sammanlagt under de år som min blogg har funnits. Den handlar om vikten att arbeta pedagogiskt medvetet. Att vi som pedagoger undervisar på ett sätt så att det som vi faktiskt avser att barnen och eleverna ska lära sig är det som de lär sig.

Läs Latenta och manifesta funktioner – min mest lästa text någonsin

På tredje plats kom förstasidan i min långa text (4 kapitel) om entreprenöriellt lärande. Är det en fluga, är det något vi alltid hållit på med eller är det något vi absolut inte ska syssla med i skolan? Döm själva. Läs mina texter om varför – vad och hur?

Läs Entreprenöriellt lärande

Annonser