Som små myror…

Så här snart en vecka efter #afkVarberg14 är det dags att reflektera lite.

Det sista jag sa i min Pecha Kucha var att alla skulle ta budskapet i metaforen om myrkolonioptimeringen med sig hem från Varberg. Sprid ut spår, för andra att följa.

Nu ser jag att detta pågår, på bred front. (Inte för att jag tror att det beror på mig, dock).

Jag ser spår och stigar på Twitter (självklart), facebook, Instagram, diverse bloggar (tack ni som nämnt och länkat till mig, förresten), Bambuser och Youtube i sällan skådad omfattning. Många har reflekterat, tänkt, delat, gillat, kommenterat och skrivit.

Viktigt är att göra spåren öppna och tydliga för fler och fler att följa. För det är när den kritiska massan uppnås. Det är då man kan ta nya kliv framåt. Över vägen.

”Frasen ”Critical Mass”, kritisk massa, kommer ursprungligen från kärnfysik. I cykelvärlden användes frasen först i Ted Whites dokumentärfilm ”Return of the Scorcher” från 1992. I filmen beskrivs hur kinesiska cyklister tvingats stanna när de skulle korsa stora bilvägar. När tillräckligt många cyklister samlats vid korsningen, kunde cyklisterna ta sig genom korsningen i flock. Detta kallade White för kritisk massa.”

Vart stigarna leder, det vet jag inte säkert. Ty utvecklingen är kaotisk (minns kaosteorin, fraktaltillväxten och fjärilseffekten). Men det känns som om stigarna leder mot konsensus om att framtiden möts bäst med utveckling.

Den lärande organisationen levererar.

Det känns bra att med detta konstaterande (nog) ta semester från min blogg. Trevlig sommar, alla!

 

