Nytt exempel på Augmented reality

Jag har tidigare skrivit en del om det som på engelska heter Augmented reality (AR) och som jag översätter till utökad eller förstärkt verklighet. Jag har visat exempel på hur denna teknik kan användas i vardagen och diskuterat om hur den kan påverka vårt framtida samhälle och med det framtidens skola.

Nu snubblade jag över ett nytt exempel som tydligare visar hur tekniken direkt skulle kunna påverka utbildning, lärande och betydelsen av viss kunskap. Titta på följande film och fundera på hur detta kan användas i skolan och hur det kan påverka vad vi ska lära eleverna i framtidens skola. Jag vet själv inte säkert vad det betyder och hur det kommer att påverka men det är spännande att fundera lite.

Man behöver inte titta på hela. Efter någon minut så greppar man själva idén. Det vi ser är det som personen på filmen ser i sina AR-glasögon.

Jag skulle själv vilja ha instruktioner på liknande sätt om hur man gör vissa enklare handgrepp på min motorsåg, gräsklippare eller liknande. Kanske på min köttkvarn som jag packar upp och använder en gång i halvåret. Och har glömt hur jag sätter ihop. Tänk att få se, genom mina glasögon, hur jag sätter ihop bit för bit genom att följa instruktionen steg för steg, i lugn takt, istället för att bläddra i en hopplös instruktionsbok med suddiga bilder och obegripligt översatta beskrivningar… Det kanske också går att – när köttkvarnen är färdigmonterad – få stöd och förevisning i hur jag maler mitt kött och hur det slutligen blir en julkorv av det hela.

(Ibland drabbas jag av rädslan att videoklipp jag lägger ut är fejkade. Men, i det här fallet känner jag mig ganska säker på att det är fullt realistiskt. Genom erfarenheten från de enkla AR-appar jag själv provat så känns detta som ett fullt rimligt användningsområde)

