En dag i framtidens skola

Ett försök att skapa en bild av en ny skolvardag. Skapad med teknik och möjligheter som finns redan idag. Tänk att eleverna är 12-16 år gamla, ungefär.

Skoldagen startar upp mellan åtta och nio. Eleverna kommer till skolan sin egen takt, slår sig ner vid sin arbetsplats, och startar upp sin individuella digitala lärplats. Några elever har med sig sina egna digitala lärverktyg hemifrån. Vissa föredrar detta. För andra finns det gott om dem i skolan, självklart.

I lärverktygen finns alltid omedelbar tillgång till de till varje elev individuellt anpassade apparna och programmen.

Lärarna i arbetslaget träffas tillsammans klockan åtta för att stämma av läget inför dagen. Vem gör vad, när? Har vi koll på oss själva och på eleverna…?

Eleverna sitter vid sina arbetsplatser. Några sitter i grupper, som i ett kontorslandskap, andra sitter i mindre rum, som i kontorsrum. Alla är olika. Lärarna sitter placerade på liknande sätt, alltid i närheten av sina elever. Eleverna och lärarna är organiserade i arbetslag där alla elever känner alla lärare, där alla lärare känner alla elever och där alla eleverna känner varandra. Ibland arbetar man enskilt, ibland arbetar man i särskilt noga sammansatta lärgrupper och ibland arbetar man i storgrupper eller i intressegrupper. Alla grupperingar är möjliga, så länge de bidrar till en bra lärmiljö. Den organisatoriskt sammanhållande grupperingen är arbetslaget. Men, ibland träffar man också lärare från andra arbetslag som är experter på vissa specifika saker. C-lagets slöjdlärare är extra duktig på silversmide och det går en kurs nu hela höstterminen, en gång i veckan. Alla elever får anmäla sig. Det är också kul att ibland får träffa elever från de andra arbetslagen.

I elevernas kalendrar finns en överblick över vad som ska läras och göras under dagen och under veckan. Nu gäller det att planera hur arbetet ska genomföras. Elevernas mentorer går runt bland sina adepter. Hur är läget? Vad ska vi lära oss mer om den här veckan? Behöver vi gå igenom din planering, dina arbeten, dina deadlines? Vilka seminarier eller laborationer ska du vara med på? Behöver vi göra planeringen extra tydlig? Ska jag hjälpa dig med att skriva ner exakt vad du ska göra under resten av dagen? Behöver jag hjälpa dig att komma ihåg och att komma igång? Hur gick det förra veckan? Var det bra att jag tjatade på dig om att göra klart och att lämna in bilduppgiften?

I skolan finns laborationssalar och en teknikverkstad. Där finns föreläsningssalar och salar för seminarier. Där finns projektorer och smartboards överallt. Där finns bildsal, slöjdsalar och en film- och musikstudio. Där finns flera caféer och en restaurang. Där finns en danssal och en “black-box“ och där finns tillgång till speciallärare och till andra stödfunktioner. Be din mentor om hjälp att få stöd eller gå och fråga själv.

Ditt egna arbete sker vid din egen arbetsplats.

Eleverna kollar igenom aktuell information i sina digitala lärplattformar. En av elevernas franskablogg har fått flera kommentarer av några elever på vänskolan i Paris som ska besvaras. En annan elev har fått massor med svar på sin twitterfråga om tips på bra appar för att kunna skapa en musikvideo. Vilken verkar funka bäst för mig? SO-läraren i arbetslaget har byggt ut sin ”curationsida” om andra världskriget med en film om invasionen av Normandie, med några tillhörande diskussionsfrågor för eleverna att förbereda till seminariet på torsdag eftermiddag.

Några elever arbetar med ett teknikprojekt. Det kommer att pågå under flera timmar varje dag, hela veckan. Eleverna kollar av varandras kalendrar. Funkar det att vi kör i eftermiddag mellan ett och tre? Är vår lärare tillgänglig då? Hon skulle gå igenom vad vi ska tänka på när vi kopplar motorn till växellådan. Sedan skulle vi väl också träffa engelskläraren och se om vår skriftliga presentation – på engelska – av konstruktionen behöver utvecklas vidare. Vi skickade in ett första utkast i fredags. Idag får vi respons och tips på hur vi ska jobba vidare. Han tyckte visst att vi hade lite väl mycket svårigheter med prepositionerna. Läste vi på facebook i går kväll. Genomgång av prepositioner att vänta, sålunda…

Några elever går iväg till gemensamma aktiviteter. Några ska till en föreläsning om hur man skriver en tidningsartikel på bästa sätt, några elever ska träna fotboll. Idrottsläraren ska hjälpa till med att utveckla försvarsspelet, inför inomhusfotbollsturneringen nästa vecka. Vi har vunnit kommunens skolturnering fyra år i rad och tänker täppa till helt den här gången. Ytterligare några andra elever ska ha möte med elevrådsstyrelsen. På elevrådets facebooksida finns dagordningen. Många viktiga frågor. En del ledamöter har redan kommenterat vissa ärenden. En av frågorna gäller våra trådlösa uppkopplingar. Vårt nätverk har slagit i kapacitetstaket. Rektorn vill veta om det kan bero på att fler och fler elever har med flera egna digitala verktyg som behöver uppkopplingar eller om nätverket är underdimensionerat? Det borde räcka som det är, tycker man. Elevrådsstyrelsen tar tag i detta. Vi får nog börja med någon form av kartläggning bland alla eleverna. Undrar hur man gör det på bästa sätt? Om vi måste bygga ut nätverket kanske vi inte har råd med de nya projektorerna som vi hade tänkt köpa. Alla får fundera och måste vara med och prioritera.

En del elever sitter kvar vid sina arbetsplatser. En av dem arbetar med matematik. Tillsammans med sin mentor och sin mattelärare har han bestämt att detta arbete behöver ges en hel del extra tid den närmaste tiden. Fler grundläggande mattefärdigheter sitter inte riktigt som de ska. Det är svårt att komma vidare utan dem. Tur att det finns flera digitala verktyg för att kunna träna detta. Och en mattelärare som sitter i rummet bredvid, som ser hur det går för mig på sin skärm. Bra att veta att jag kan få hjälp. Nästa vecka är kursstart för nästa område i matten. För de som är redo. Matteläraren förbereder flera gemensamma lektioner under första veckan, för de som ska vara med på kursen, innan alla kan börja träna och räkna mer på egen hand. Man vill gärna vara med. Om inte så går kursen även efter lovet, men då har jag planerat att kunna ägna mycket tid åt mitt hemkunskapsprojekt.

En annan elev arbetar med fysik. Krafter och moment. En on-line-kurs. Hon har snart klarat av alla uppgifter på level 3 och kan då börja med level 4. Nästan svårt att sluta nu när jag är så nära att levla. Men, äta måste man ju. Undrar vad serveras för lunch i restaurangen idag? Eller, om jag skulle hämta en sallad i caféet. Och äta vid skrivbordet. Då kanske jag hinner klara level 4 innan jag ska vidare till danslektionen klockan tre? Då ligger jag ju till och med lite före min planering.

Lärarna går igenom de arbeten som kommit in för respons under dagen och börjar även titta igenom sina elevers planeringar för kommande dagar. Har alla mina elever förberett sig inför diskussionerna om EU:s eventuella fortsatta utvidgning i morgon? Jag publicerade föreläsningen de skulle se innan diskussionerna i förra veckan och mentorerna skulle följa upp och påminna om det i fredags. Jag tar nog ändå och kollar att alla varit inne och tittat. Det blir alltid bäst diskussioner när alla har likvärdiga förkunskaper. Mer lärande. Klockan fyra är det arbetslagsmöte för lärarna. Vad behöver vi tänka på inför i morgon?

Klockan närmar sig tre och en del av eleverna börjar dra sig hemåt. Några sitter kvar och jobbar vidare med skolarbetet. Andra sitter kvar och bara umgås. Några ska snart gå till kören tillsammans och andra ska träna innebandy. Inne i teknikverkstaden närmar sig en deadline otäckt snabbt. Eleverna bestämmer sig för att kila hem och äta något, säga hej till familjen och sedan träffas igen klockan fyra, för att komma ikapp lite i arbetet. Vi lade nog ner lite för mycket tid på att diskutera designen, när vi planerade projektet. Nu känns det som vi nästan inte ens hinner bygga färdigt själva grundkonstruktionen. Än mindre screentrycka loggor som vi kan sätta på sidan. Och på fredag är det slutredovisning… Nästa gång måste vi tänka annorlunda. Kanske ska vi dela upp arbetet mer från början. Vi får diskutera det med vår lärare, vid utvärderingen.

På kvällen är det nästan tomt och släckt. Inte helt, det är det nästa aldrig. Precis om det nästan alltid är någon på plats tidigt på morgonen. Alla är olika.

Exempel på aktuella ”trender” som finns med i berättelsen ovan. Utöver det i många skolor redan självklara med arbetslag, mentorskap och individualisering:

PLE = Personal Learning Environment
BYOD = Bring Your Own Device
Curation
Bloggar, facebook och Twitter som används i lärandet
Flipped classroom
Blended learning
Poject Based Learning och Entreprenöriellt lärande
Tinkering
Gamification

Annonser