Om att ställa frågor

Jag hade glömt hur det kunde vara att vara elev. Idag blev jag påmind.

Jag var på en föreläsning med en föreläsare som sökte interaktion med sina åhörare genom frågor. Tyvärr var det frågor som bara hade ett rätt svar. Och föreläsningens fortsättning var beroende av att rätt svar kom fram till slut, till varje pris.

Det fiskades och lotsades. Det trugades och bads. Allt stannade upp när inte rätt svar dök upp. 

Jag kom att tänka på Sven Melander och den stackars förskrämda flickan som skulle svara att hon helst av allt ville ha fred på jorden i julklapp. När hon i själva verket helst ville ha en cykel, vill jag minnas.

Öppna frågor är avgörande i ett lärande samtal. Nyfikna frågor som vill veta vad den som svarar tänker. Frågor som uppmuntrar svar som kan få samtalet att gå vidare i andra banor. Som kan skapa nya tankar som vi inte tänkt förut. Som kan hjälpa oss att hitta samband mellan olikheter.

I framtidens skola ska frågor med bara ett rätt svar förpassas till Google. I mötet mellan människor ska de öppna frågorna och det nyfikna lyssnandet utveckla lärandet. Har jag rätt? Inte vet jag helt säkert. Hur tycker du att frågor bäst kan stödja tankens utveckling? Jag är nyfiken på ditt svar.

Kommentera

