Sökandet efter framtidskompetenserna

Att arbeta med framtidskompetenser och entreprenöriella kompetenser blir allt viktigare, därom verkar råda ganska lite tvivel. Att arbeta med kompetenser på ett medvetet sätt kräver ett nogsamt tankearbete, så att skolarbetet avsiktligt förstärker de kompetenser som tanken var.

För mig är detta en av kärnorna i det entreprenöriella lärandet. Att planera och genomföra skolarbetet så att man medvetet och explicit förstärker särskilt utvalda och namngivna kompetenser. Att göra ett grupparbete om något kunskapsstoff och hoppas att eleverna lär sig ”lite samarbete” på vägen är inte entreprenöriellt lärande. Att planera ett grupparbete så att elevenas ges möjligheter att utveckla sin samarbetsförmåga och att läraren coachar denna utveckling under arbetets gång, är det däremot. Samtidigt som man arbetar för att nå de kunskapskrav som avsågs. Det är entreprenöriellt lärande. I alla fall för mig.

Men, detta är inte den enda framtidsutmaningen.

Mycket har lärts ut i skolan just-in-case istället för just-in-time. Saker som man skulle lära sig för att de kunde vara bra att ha en dag, en dag som kanske aldrig kom… Istället för att fokusera på kunskaperna när de behövdes i ett sammanhang, i en verklig situation. För många kunskaper är dessutom bestämda utifrån en tradition av vad man en gång tyckte var viktigt men som aldrig blev det, i verkligheten. Livet är ju inte en frågesport.

I dagens och i framtidens skola måste varje liten byggsten i lärandets innehåll nagelfaras. ”Vilken framtidskompetens är viktig när vi…”

– lär oss virka,
– hoppar höjdhopp,
– läser om andra världskriget,
– lär oss ett främmande språk eller
– lär oss att lösa en andragradsekvation

Jag pratar inte ner något av de ämnen där dessa kunskaper tänks ingå. Jag påstår heller inte att det är onödig kunskap.

Men, i vilka sammanhang, tillsammans med vilka andra kompetenser är exempelvis kunskaper om andra världskriget viktiga? Det kanske till exempel är så att det viktiga är att i ljuset av kunskaperna om ett viktigt historiskt skeende kunna förstå vad som händer i världen idag och i morgon. Då är det just detta som är det vi ska lyfta fram. Hur skapar vi en lärsituation där eleverna får chansen att utveckla just den kompetensen? Hur skapar vi en lärsituation där kunskapen att kunna virka sätts in i ett större sammanhang? Detta är en av de stora utmaningarna att arbeta med om vi menar allvar med att arbeta med framtidskompetenser och med framtidens skola.

Annonser

One thought on “Sökandet efter framtidskompetenserna

  1. Ping: Klasser och lektioner – bra för vem? « Christian Jerhov

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s