Hur stannar förändringen kvar?

Att arbeta med förändringar och utveckling är svårt. Att genomdriva förändringar och utvecklingsprojekt är en stor utmaning. Som ledare är det viktigt med en bred kunskapsbas och en verktygslåda med en rad olika verktyg för olika utmaningar.

Själv brinner jag för arbetssättet ”Lärande organisation”. Detta är inget nytt utan snarare gammalt och beprövat, och idag nog snarare regel än undantag inom skolutveckling. Att från ett analyserat nuläge besluta om förändringar, genomföra dessa för att sedan följa upp och utvärdera. Allt för att finna ytterligare nya utvecklingsområden. Nästa steg.

Att förstå reaktioner på förändring är en annan kunskap som behövs för förändringsledaren, den utvecklingsinriktade chefen. Varför reagerar vissa av mina medarbetare på ett sätt medan andra reagerar på ett helt annat sätt? Eller, min favorit; varför börjar plötsligt de som var FÖR en förändring som vi påbörjat och som kommit igång på ett positivt sätt plötsligt bli tveksamma och till synes vilja backa..? Det är en naturlig fas i förändringsprocessen, oroa dig inte!

En av de största utmaningarna är att få ett förändringsarbete att omvandlas till ett varaktigt nytt tillstånd. En självklarhet, en naturlig del i vardagen och i verksamhetens själ och idé. Hur gör man detta? Som jag tänker så behöver man först arbeta igenom frågan om ”hur arbetar vi idag?” och ”hur vet vi det?”.

Har ni din skola ett styrsystem som bygger på muntliga traditioner eller har ni ett välutvecklat sätt att skriftligt benämna er verksamhets organisation? En nedskriven verksamhetsidé, en tydlig organisation och tydliga rutiner. Nedskrivna och accepterade av alla.

Lika lite som en helt muntligt traderad skolkultur kan assimilera förändringar på ett sätt som är effektivt tror jag att en helt skriftligt beskriven verksamhet – men där ingen har läst det som skrivits – kan klara av det.

Båda delarna behövs. Det behövs nedskrivna men muntligt förstärkta rutiner och arbetssätt. Men, det som kanske mest behövs, i alla fall som en startpunkt är en grundlig genomgång av varför vi gör som vi gör idag? Förbluffande mycket av verksamhetens vardagliga rutiner går nog inte riktigt att härleda exakt ur annat än tradition och från enstaka individers idéer, som vunnit gillande hos några kollegor.

Ta reda på var du står idag. Varför ni gör som ni gör? Skriv ner detta och gör det känt. Fortsätt att prata om det i den muntliga ”berättelsen” om er skola. Börja sedan med ett systematiskt utvecklingsarbete. De förändringar som sedan ska leva kvar som vardag för ni in i den välkända skriftliga berättelsen och sedan för ni också in det i er muntliga berättelse. När ni pratar om vilka ni är och hur ni arbetar.

Så tänker jag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s