Om läxor och läxhjälp

En debatt om läxhjälp bör fokusera på själva läxan mer än på fenomenet läxhjälp som sådant. Självklart skulle en skola utan läxor eller med en mer nutida syn på kopplingen mellan skola och hem omgående slå undan benen för läxhjälpsföretagen.

Läxan som sådan är en del av ett förlegat tankemönster.

Läxor som pedagogiskt redskap riskerar att konservera den syn på kunskapsbildning som rådde förr, jag minns den väl från min egen skolgång. Det var en skola där läraren hade ensamrätt på att veta saker. Rätt svar, rätt lösning, rätt fakta. Att ombilda dessa saker till en i verkliga situationer faktiskt användbar kunskap lämnades till stora delar över till eleven själv.

I en skola med ett arbetssätt där traditionella läxor är en viktig del delges information, faktakunskaper och teorier av läraren medan själva kunskapsbildningen, det faktiska lärandet, riskerar att lämnas över till eleven. I fallet med läxor överlämnas ansvaret för lärandet dessutom till en lärarlös miljö, hemmet.

Genom att det finns familjer där föräldrarna av olika anledningar inte kan hjälpa sina barn med läxorna upprätthålls den utbildade medelklassens barns försprång gentemot de barn som inte har en hemmiljö präglad av studiebakgrund. Jag tror till och med att denna mekanism kan vara den som ligger bakom den opinion som trots allt finns för att läxor är viktiga. Du kan garantera dina barn ett försprång framför andra om du kan hjälpa dem med studierna hemma.

Finns det “bra” läxor? Självklart ska inte elevernas lärande isoleras till skoldagen och till läsåret. Men en läxa konstruerad så att läxhjälp behövs är helt enkelt en felaktig läxa. Om eleven inte vet hur den ska lösa en uppgift skulle den aldrig någonsin blivit läxa.

Att däremot använda redan befästa kunskaper i verkliga situationer i vardagen utanför skolan, att upptäcka och utveckla sina intressen simultant i skolan och på fritiden, att kommunicera med människor från andra delar av världen, att ta med erfarenheter och kunskaper från vardagen och fritiden in i skolan för att med lärarens hjälp kunna fördjupa förståelsen är helt andra sätt att arbeta med kunskapsbildning.

Dessa är exempel på kopplingar mellan skolan, hemmet och fritiden som kan utveckla framtidens lärande i framtidens skola. Det är inte att bli sittandes hemma med en läxa man inte förstår och med desperata föräldrar som inte känner att de kan hjälpa dig. Och utan ekonomiska resurser att köpa läxhjälp, RUT-avdrag eller inte…

Annonser

One thought on “Om läxor och läxhjälp

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s