Om förklaringar

Under den senaste tiden har jag förberett ett föredrag och ett diskussionsunderlag som handlar om ”varför?”. Det är tänkt att användas både som en inspiration och som en komplikation.

Ibland vill vi gärna förklara resultaten i skolan med enkla orsaksförklaringar. Att B alltid efterföljer A vid de givna betingelserna C. Om jag alltid undervisar på ett visst sätt i den här situationen kommer alltid just det här resultatet ut i andra änden…

En hel del skoldebatt förefaller emellanåt ta sin utgångspunkt i att denna typ av förklaringsmodeller är möjliga att använda som beslutsunderlag. Jag tror inte riktigt på det. Jag tror i och för sig vi kan bli bättre på skolutveckling genom att låta oss inspireras av mer exakta vetenskaper, som naturvetenskapen ibland verkar vara.

Skicka någon liten partikel med extremt hög fart mot någon annan i någon extremt stor accelerator så händer det samma sak varje gång. Annars är det något som är fel…

Men i vår verksamhet, skolan, finns det så mycket annat. Varför reagerade eleven som den gjorde just den här gången? Varför gör läraren som han/hon gör, egentligen? Finns det något som heter intuition och fingertoppskänsla och som faktiskt kan påverka mer än enkla regler och lagar?

Men det är väl detta som är anledningen till att det svåra är roligt. Det oförutsägbara, det mellanmänskliga, det imperfekta. Om vi ville krocka partiklar med varandra skulle vi valt en annan bransch.

Det är sökandet efter svaren på de riktigt svåra frågorna inom vårt fält som gör det roligt att jobba med skolutveckling. Frågorna som inte har något svar. Åtminstone har de inte någon enkel förklaring.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s