Hur ser framtidens skola ut?

Inför kommande budgetdiskussioner i min nämnd började jag fundera över hur framtidens skola ser ut. Hur lärandet går till, hur skolans inre organisation ska utvecklas, hur teknikanvändningen kommer att förändra lärarrollen och synen på kunskap är frågor jag brottats med ett tag.

Men, hur ser de yttre ramarna ut? Att klassrum och korridorer kommer att vara obsoleta inom några få år är nog ingen vågad gissning. Men hur stor ska en skola vara? Finns det en optimal storlek? Vilka åldrar av elever ska samsas i en skola? Alla, F-6 och 7-9, 7-9 och gymnasiet?

Hur möter vi efterfrågan på det lilla och trygga sammanhanget samtidigt som vi kan erbjuda kompetenta lärare i alla ämmen? Eller ska skolorna vara enorma, med små självstyrande skolenheter inne i samma byggnad? En galleria med skolor med olika inriktningar, läste jag som förslag någonstans häromdagen.

Hur länge ska lärare ha sina arbetsplatser i ett annat rum än där elevernas lärande äger rum?

Kan en skola vara mycket mindre än idag, ”överbokad” av elever, för att alla elever kommer aldrig att vara där samtidigt. Lärande sker överallt, hela tiden, on-line…De checkar bara in då och då…

Är framtidens skola en ”Helpdesk”? (En idé från ett arbetslag på min skola). ”Vilken typ av lärare behöver du hjälp av idag?”

Ibland kan man förändra tänkandet genom att drastiskt förändra de fysiska omgivningarna, tror jag.

Dags att bygga framtidens skola i den fysiska verkligheten. Det sker runt om i världen, vet jag. Jag är sugen på att vara med. Men, då ska det vara något helt nytt. Inte en variant på 1800-talskonstruktionen av en skola. Något helt nytt!

One thought on “Hur ser framtidens skola ut?

  1. Ping: Klasser och lektioner – bra för vem? « Christian Jerhov

Kommentera

