Utmaningen för framtidens skola

Vi lever i ett på många sätt fantastiskt land. Vårt välstånd, vår välfärd, vår demokrati och öppenhet och vår rika och välmående natur är något som många människor på jorden bara skulle kunna drömma om att få ta del av. Men världen utvecklas. Fler och fler länder bygger upp ett välstånd och en ekonomisk tillväxt som allt mer liknar den förändring och utveckling som Sverige gick igenom under 1900-talet och som skapat det land vi lever i idag.

Den globala konkurrensen ökar tillsammans med takten på utvecklingen. Om vårt land ska fortsätta att utvecklas ännu längre och om vi ska kunna bibehålla det som vi idag tar för givet behöver vi nog spänna bågen än hårdare. Vi behöver fortsätta att utvecklas och vi behöver varje dag uppfinna morgondagen.

Att den svenska skolan har en nyckelroll i den här utmaningen är nog alla tämligen överens om.

För flera år sedan läste jag en artikel i en tidning, minns inte vilken, som hette, om jag har rätt för mig, “En på miljonen”. Om du har en egenskap eller en förmåga som är så unik att bara det bara är en människa på miljonen som har den. Då är det åtta andra svenskar som också har den. Men, det är kanske 1500 kineser, 1000 indier etc. som även de har den. Att konkurrera med dessa enorma länder genom att göra samma sak som de gör är lönlöst. Vi kan inte ha som mål att utbilda ingenjörer som är väldigt duktiga på att räkna och tro att detta kan hjälpa oss bibehålla vårt försprång. Det kommer att finnas 1000-tals andra ingenjörer runt om i världen som är minst lika duktiga på samma sak, och som, än så länge, jobbar för en lägre lön…

Vad är det då vi ska utbilda dagens barn och unga till? På en föreläsning som jag hörde för några år sedan sades ungefär följande: När människorna i de nya stora världsekonomierna var lantarbetare var svenskarna fabriksarbetare. När de blev fabriksarbetare blev vi ingenjörer. Nu utbildar de hundratusentals ingenjörer. Vad är det då vi ska utbilda oss till? Svaret på den frågan är det uppdrag som den svenska skolan ska ta sig an. Innovatörer och entreprenörer kanske, vad vet vi idag?

För ett tag sedan hörde jag en annan intressant iakttagelse, kommer inte ihåg var. När man för ett antal år sedan frågade unga vad de ville jobba med i framtiden var svaret “Någonting med media” ett svar som kändes vanligt. Men, det kändes också konstigt. “Någonting med media”? Vad skulle det vara? Ska alla bli journalister? Nu jobbar rätt många unga med media. Men inte som traditionella journalister utan med bloggar, med andra sociala medier, med dataspel, grafisk design, internetprogrammering, allt möjligt inom det som har med IT-utveckling att göra… De hade ju rätt! Det var bara det att de jobben de såg att de ville ha var inte uppfunna ännu. Vilka är morgondagens yrken? Vad drömmer unga om idag? Kanske kan vi se framtiden om vi frågar igen?

Sverige är världens modernaste land, brukar jag säga. Det betyder inte att vi är bättre än andra. Det betyder bara att utvecklingen mot moderniteten har kommit längst i Sverige. Utveckling mot individualism och bort från ett samhälle som styrs av traditionella värderingar präglade av bl a religion har kommit längst hos oss. Har jag fått lära mig. Vad spelar då detta för roll för vår skolutveckling? Jo, det gör att det inte finns någon som vi kan kopiera. Att titta på andra länders skolsystem, hur lyckosamma de än må vara, är att titta bakåt i tiden. I världens modernaste land måste lösningarna vara innovationer och inte kopior.

Sverige är inte bara världens modernaste land. Det är också, enligt en del olika undersökningar, ett av världens mest innovativa länder och det mest “uppkopplade” landet i världen. Utmaningen växer.

Den utmaning vi ska anta är att vi för våra barn och unga (världens kanske mest individualistiska , innovativa och uppkopplade) ska skapa framtidens skola, så att Sverige kan fortsätta att utvecklas. Detta ska ske i det som redan är ett av världens mest kreativa, välmående och moderna länder. Och, det finns ingen annan att fråga om råd…

Exakt hur det ska gå till vet nog ingen. Men, många är med och letar och försöker hitta rätt väg. Är du?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s