Varför är 3d-skrivaren en utmaning för framtidens skola?

När jag pratar om framtidens skola och framtidens skolas utmaningar brukar jag använda 3d-skrivaren som exempel på en utmaning.

En 3d-skrivare kan skriva ut tredimensionella prylar i plast eller andra material. Skriv ut ett I-phone-fodral, en fruktskål eller en reservdel till din cykel. Det kan tyckas vara mest en kul manick, men vad den gör är att förändra hela den process av konstruktion, tillverkning, distribution och försäljning som sysselsätter mängder med människor, för varje produkt, i varje led.

Tänk dig att du vill ha en ny dörrknopp till din garderobsdörr? Du designar den i lämpligt program, du konstruerar alla detaljer, du skriver ut den, du skruvar dit den, du är nöjd. Du är designer, konstruktör, tillverkare, leverantör, detaljhandel, kund… allt i ett.

Detta kommer delvis att förändra samhällsekonomin. Istället för att tillverka och sälja mängder med prylar till privatpersoner behöver andra tjänster erbjudas. Nedladdningsbara ritningar till en ny köksstol, kanske?

Detta är bara ett exempel på hur en innovation som snart är tillgänglig för alla kommer att ställa nya förväntningar på vilka yrken som dagens skolelever ska klara av i framtiden. Och detta är bara början. De entreprenöriella kompetenserna och andra framtidskompetenser kommer att krävas för att överhuvudtaget kunna orientera sig i ett framtida yrkesliv som kommer att förändras i en takt som inte går att föreställa dig. Det som är modernt idag kan vara hopplöst föråldrat i morgon.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s