Om rätt och fel och lärandets ögonblick

Om konsten att se samband och att reflektera.

En traditionell skolfråga besvaras antingen med rätt eller fel svar. Ett digitalt system som gällde när jag gick i skolan. Rätt – fel. När vi skulle genomföra aktiviteter i syfte att utveckla mer avancerade tankemönster skulle vi debattera något. Några skulle vara för och andra skulle vara emot. Rätt och fel igen, i annan tappning. Alternativt skulle vi lära oss att argumentera för något. Försöka övertyga andra om vem som har rätt, eller fel…

Troed Troedson skrev på Twitter för ett tag sedan att kritiskt tänkande borde vara 10% kritik och 90% tänkande. Elegant utrryckt.

De idéer som jag kläckt och som varit mest användbara har jag formulerat, själv eller tillsammans med kollegor, som ett alternativ till två motstående idéer som inte kunnat enas. Syntesen av tesen och antitesen eller genom sökandet efter det ”tredje rummet”.

Bäst har jag lärt mig att förstå andra människor och min omgivning genom att se samband mellan olikheter. Vilka bakomliggande samband är det som skapat olikheterna. Vad är den gemensamma nämnaren som skapat de diametrala åsikterna?

När jag inte finner det bästa svaret eller den bästa lösningen så väntar jag. Timmar, dagar, veckor… Plötsligt anar jag en idé. Det går att känna när en lösning är på väg att tydliggöras i ditt medvetande. Ett underbart ögonblick som man måste träna på att känna igen, att kunna utnyttja och att kunna fånga.

I min bild av framtidens skola är de här strategierna, och många fler, framtidskompetenser som medvetet utvecklas i samspel mellan lärare och elever. Rätt eller fel är tråkigt. Debatter och argumentation bildar för lite ny kunskap, om än någon.

Lärandets ögonblick ska fångas. Ögonblicket när all din samlade kunskap och alla dina minnen samverkar för att plötsligt, på ett ögonblick, bilda en ny och unik tanke, kunskap eller lösning. Eller varför inte en fråga. Som inte kan besvaras med ett rätt eller fel svar.

Kommentera

