Läsplattor skapar förändring

Ända sedan jag första gången kom ut på Internet, via ett pipande och brusande modem och med en dator med en liten svartvit skärm, har nätet varit en viktig del av mitt liv. Framförallt för lärande. I femton års tid har jag googlat och googlat. All världens information har funnits på en knapptrycknings avstånd.

Jag har haft en hemsida en gång i tiden. Jag satt och ”knackade” HTML-kod på kvällarna i min lägenhet. Bara att byta färg på texten var ett äventyr. Nu har jag gått över till modernare sociala medier, mest Twitter (@jerhov).

Förra året fick jag för första gången en I-pad i min hand. Plötsligt blev internetåtkomsten omedelbar, den blev mobil och den blev tillgänglig närhelst jag ville. Känslan av att alltid vara ”on-line ”blev efter ett tag naturlig. Mejl, google, facebook, nyheter, twitter, banktjänster, väderappar, youtube, svt-play, google earth, google maps…

Nu utrustas elever i många skolor med var sin I-pad. Den inverkan detta kommer att ha på våra invanda föreställningar om hur en skola brukar se ut, hur undervisning går till och vad som kommer att anses vara viktig kunskap för eleverna går inte att överblicka idag. Helt klart är att det kommer att bli annorlunda. Mycket annorlunda. Om de används rätt. Eleverna kommer att driva utvecklingen genom sin självklara vana vid mobil tillgång till information, men lärare och skolledare måste också vara med.

Den vanligaste frågan jag stöter på när skolutveckling i förhållande till en-till-en I-pads diskuteras är föreställningen om I-paden som ett redskap för att redovisa kunskap. ”Finns det ordbehandlingsprogram?” ”Kan man köra Power-point?” ”Kan man skriva ut?” Till dessa funktioner finns det datorer, än så länge. I-paden är, som jag ser det, till för att tillägna sig information, att själv bilda kunskap, att kommunicera och att skapa och tillgängliggöra kunskap åt andra. I-paden är ditt fönster mot världen och andra människors dörr till din livsvärd, dina kunskaper och dina tankar (om du vill). Vad är det du ska skriva ut?

Om vi accepterar detta kan vi förändra skolan med I-pads. Om vi inte gör det kommer eleverna att förändra skolan och sitt eget lärande när vi står och tittar på.

One thought on “Läsplattor skapar förändring

  1. Ping: Klasser och lektioner – bra för vem? « Christian Jerhov

Kommentera

